Hysterie des Habitus

Authors

  • Rainer Hawlik Pädagogische Hochschule Wien

DOI:

https://doi.org/10.17883/pa-ho-2024-01-05

Keywords:

Heterogenität, Professionalisierung, pädagogische Beziehung, Beliefs, Habitus

Abstract

Following a hermeneutic method, this non-empirical paper deals with the question of how and whether habitualised beliefs can change as a result of decades of practical experience as a teacher in the middle-class institution of school. This case study is an example of the effects that these experiences can have on individuals. A certain professional experience is described using the example of a Viennese compulsory school teacher who wrote two books that attracted a great deal of media attention in Austria in the 2010s. Her texts are placed in the context of the organisation of capital structure in Pierre Bourdieu's writings on school theory.

Author Biography

Rainer Hawlik, Pädagogische Hochschule Wien

Geboren 1976 in Linz an der Donau, lebt in Wien. Lehrer*innenbildner an der Pädagogischen Hochschule Wien. Mag. Dr. phil. nach Diplom- und Dissertationsstudium an der Universität Wien. BEd nach Studium des Lehramts für Volksschulen an der Pädagogischen Hochschule Wien. Habilitation an der Philologisch-Kulturwissenschaftlichen Fakultät der Universität Wien mit der Habilitationsschrift (Monografie) "Distinktionen durch Sprache im österreichischen Schulwesen". Auslandsaufenthalte zu Studien- und Arbeitszwecken an der Vrije Universiteit Amsterdam (1998-99), Universiteit van Amsterdam (2001) sowie in Florenz (2000) und Berlin (2007-09). 

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Published

2024-06-12

How to Cite

Hawlik, R. (2024). Hysterie des Habitus. Pedagogical Horizons, 8(1), 53–66. https://doi.org/10.17883/pa-ho-2024-01-05